Direct bellen Direct aanvragen
Snel een Loodgieter nodig ? Bel ons! 085 8770 419

Medewerker loodgieter.nl
  • Erkende loodgieters
  • 98% binnen 24u
  • Meer dan 175.000 tevreden klanten
  • Slechts €29,95- voorrijkosten
  • Loodgieter uit uw omgeving
  • Vast ontstoppingstarief
  • Meer dan 175.000 tevreden klanten
  • Binnen 2 kantooruren contact
Loodgieter
Loodgieter
Loodgieter

Cv-installatie

Veel gestelde vragen aan Loodgieter.nl zijn:

Hoe werkt een cv-installatie?
Wat is het verschil tussen een open en een gesloten cv-ketel?
Hoe kan ik mijn cv-installatie bijvullen?
Waarom is onderhoud aan de cv-ketel belangrijk?
Help, mijn cv-installatie staat in storing!


Hoe werkt een cv-installatie in het kort?

Een cv-ketel verwarmt het water meestal door de verbranding van aardgas. Het aardgas wordt verhit door de brander en de ontstane hitte wordt via de warmtewisselaar afgegeven aan het cv-water. De pomp zorgt vervolgens voor circulatie van het warme water in het centrale verwarmingssysteem. De cv-ketel is aangesloten op een rookgasafvoerkanaal om alle vrijkomende rookgassen naar buiten af te voeren. De kamerthermostaat meet de temperatuur en stuur de cv-ketel aan, zodat de ruimte op de gewenste temperatuur blijft. Het gebruikte en afgekoelde water stroomt terug naar de cv-ketel, zodat er zogenaamd gesloten systeem ontstaat.


Heb ik een open of gesloten cv-ketel?

Een open cv-ketel haalt de benodigde lucht uit de ruimte waarin de ketel is geïnstalleerd. Daarom is het noodzakelijk dat er altijd voldoende ventilatie en frisse lucht is in de opstellingsruimte.

Een gesloten cv-ketel zuigt met behulp van een ventilator de benodigde lucht van buiten de woning aan. Doorgaans worden de rookgassent door middel van de gecombineerde af- en luchttoevoer naar buiten afgevoerd.

Een open cv-ketel wordt tegenwoordig haast niet meer geplaatst, maar is nog wel terug te vinden in oudere woningen. Plaats voor de veiligheid altijd een koolmonoxidemelder bij een open cv-ketel, maar ook bij een gesloten cv-ketel is dit zeker geen overbodige luxe


Hoe kan ik mijn cv-installatie bijvullen?

Een te lage waterdruk in de cv-installatie kan er de oorzaak van zijn dat de cv-ketel in storing valt. Check dus bij een storing altijd als eerste of de waterdruk tussen de 1,5 en 2 bar staat. Staat de waterdruk lager dan 1,5 bar? Dan moet de cv-installatie worden bijgevuld en zal de storing waarschijnlijk opgelost zijn.

Wij geven u graag een stappenplan om de cv-installatie zelf bij te vullen:

STAP 1: Zet de thermostaat lager en laat de cv-installatie afkoelen

STAP 2: Heeft u een oudere cv-ketel met een analoge drukmeter? Dan is het belangrijk om de stekker uit het stopcontact te halen, voordat u gaat bijvullen. Wacht hiermee tot de cv-installatie is afgekoeld.

De modernere ketels zijn voorzien van een digitale drukmeter op de display van de ketel. Bij deze cv-ketel dient de stekker in het stopcontact te blijven zitten, anders is het onmogelijk om de druk af te kunnen lezen.

STAP 3: Ga op zoek naar de waterkraan in de buurt van de cv-ketel en sluit de vulslang hierop aan.

STAP 4: Zet dan de kraan open en laat het water voorzichtig in een emmer stromen, totdat de vulslang volgestroomd is met water. Door dit te doen, voorkomt u dat er lucht in de cv-installatie kan komen via de vulslang. Zet de kraan dan weer uit en koppel de vulslang aan het vulpunt van de cv-installatie.

STAP 5: Draai het vulpunt en de waterkraan open en laat het water stromen, totdat de druk op ongeveer 1,8 bar staat.

STAP 6: Draai vervolgens éérst het vulpunt van de cv-installatie dicht en daarna de waterkraan. Ontkoppel de vulslang voorzichtig van het vulpunt en laat het overtollige water in de emmer stromen.

STAP 7: Zet de kamerthermostaat op de gewenste temperatuur en controleer of de verwarming weer aanslaat.



Waarom is onderhoud aan de cv-installatie zo belangrijk?

Tijdens de periodieke onderhoudsbeurt wordt de cv-ketel grondig schoongemaakt, nagekeken en opnieuw ingesteld. Eventuele gebreken aan de cv-ketel kunnen worden hersteld en defecte onderdelen vervangen.

Goed onderhoud aan de cv-ketel verdient zich snel terug, want een goed afgestelde en onderhouden cv-ketel stookt aanzienlijk zuiniger en dat merkt u op de energierekening. Ook zal de kans op een mogelijke storing aanzienlijk kleiner worden en wordt de levensduur van de cv-installatie verlengd.


Help, mijn cv-installatie staat in storing?

Geen warm water uit de kraan of de radiatoren blijven koud? Ondanks goed onderhoud is het altijd mogelijk dat de cv-ketel in storing valt. Voordat u een afspraak maakt met een servicemonteur om de storing op te lossen, zijn er een paar handelingen die u zelf kunt doen en die misschien het probleem kunnen verhelpen.


Géén warm water en géén verwarming?

Check de waterdruk, is deze onder 1,5 bar? Vul dan de cv-installatie bij.

Druk de resetknop van de cv-ketel enkele seconden in om de ketel resetten. Noteer voordat u dat doet eerst eventuele storingscodes die in de display vermeld staan! Mocht de ketel problemen blijven geven, dan kan de servicemonteur gerichter naar de oorzaak zoeken.

Zonder stroom zal een ketel niet werken, dus controleer of de stekker wel in het stopcontact zit. Werkt het stopcontact zelf niet? Schakel dan een elektricien in om dit voor u te repareren.


Géén warm water, maar de verwarming doet het wel?

Check de kamerthermostaat, ziet u een display op de kamerstaat? Werkt de display goed, dan is de kamerthermostaat waarschijnlijk niet de oorzaak van de storing. Geen display zichtbaar? Kijk dan in de handleiding of uw kamerthermostaat op batterijen werkt, deze vervangen kan het probleem soms simpel verhelpen.


Géén verwarming, maar wel warm water?

Dit kan duiden op een defect aan de driewegklep, deze regel de verdeling van het water naar de radiatoren en de wisselaar. Schakel bij een vermoeden van een defect aan de driewegklep altijd een servicemonteur in om deze te vervangen.


Géén warm water op alle tappunten?

Is er maar één kraan die geen warm water meer geeft, dan kan een defect aan de cv-ketel worden uitgesloten. Het probleem ligt dan waarschijnlijk aan de kraan zelf of de boiler is defect.





 

Nog niet overtuigd? Zie  onze reviews op Trust Pilot